اخبار تکنولوژی 14

معرفی تکنولوژی

اخبار تکنولوژی 14

معرفی تکنولوژی

چگونه کلمات کلیدی پولساز انتخاب کنیم ؟ فرمول انتخاب کلمات کلیدی در سئو

چگونه واژه ها کلیدی برگزیدن کنیم ؟ سوالی که پاسخ آن هم برای سئو کاران هم برای مدیران سایت ها و هم برای کسب و کارهای آنلاین بسیار مهم می باشد . یافتن واژه ها کلیدی و انتخاب بهترین کلمات کلیدی در سئو گرد از مهم ترین مراحل سئو و بهینه سازی سایت می باشد و اگر این مرحله را صحیح اتمام ندهیم  نزدیک  تمام سعی ما برای جذب کاربران هدفمند و پسندیده برای کسب و کار بیهوده خواهد بود . برای برگزیدن واژه ها کلیدی سایت و گزینش واژه ها کلیدی پسندیده شما باید نکاتی را رعایت کنید که بتواند شما را از دام چشم وهمچشمی با رقیبان سرسخت رهایی دهد. برای انتخاب کلمات کلیدی سایت ما باید پارامترهای مختلفی را در نظر بگیریم و بر پای بست، آنها واژه ها کلیدی مناسب برای سئو سایت را جمع آوری کنیم .


اگر می خواهید در فرآوری محتوا برای سایت بهترین نتیجه را بگیرید بی گمان باید بدانید کاربران دنبال چه چیزی می گردند , چون منظور اصلی فرآوری محتوا برای سایت جذب کاربر , تعامل با محتوا و در نهایت علاقه مند کردن کاربران به محصولات و خدمات سایت است . پس انتخاب کلمات کلیدی در سئو و نحوه نوشتن کلید کلمه در نوشتار بسیار ضروری است . برای اینکه بدانیم کاربران پیگیری چه چیزی هستند ؟ چگونه جستجوهایشان را اتمام می دهند؟ برای انتخاب کلمات کلیدی پسندیده برای سایت آغاز ما باید مفهوم ریزبین کلمات کلیدی را درک نماییم الی بتوانیم بهترین واژه ها کلیدی برای سئو را انتخاب کنیم .


ترتیب مطالب [پنهان کردن محتوا]


1 منظور از واژه ها کلیدی چیست ؟

2 چرا باید تحقیقات واژه ها کلیدی در سئو را سپریدن دهیم ؟

3 چگونه واژه ها کلیدی انتخاب نماییم ؟

3.1 واژه کلیدی بیچارگی محور

3.2 واژه ی کلیدی اطلاعاتی

3.3 کلمه کلیدی فرآورده محور

4 آموزش گزینش بهترین کلمات کلیدی در سئو

4.1 پیشنهاد واژه ها کلیدی از مشتری شما

4.2 مفهوم Latent Semantic Indexing در سئو

4.3 رقیبان سایت شما چگونه عمل می کنند ؟

4.4 سختی واژه ها را رسیدگی کنید

4.5 محاسبه معضل کلمات کلیدی سایت

5 روش برگزیدن واژه ها کلیدی پسندیده بر اساس فهرست واژه ها کلیدی

5.1 آنالیز واژه ها کلیدی سایت با Google Trends

5.2 آنالیز کلمات کلیدی سایت با Keyword Planner

5.3 تحقیق بهترین واژه ها کلیدی با ابزار KWFinder

5.4 نتیجه گیری

در این مقاله منظور داریم به صورت مفصل درباره انتخاب واژه ها کلیدی در سئو صحبت نماییم تا بتواند بهترین کلمات کلیدی هدفمند و پولساز را برای بهینه سازی سایت خویش و جذب کاربر هدفمند انتخاب کنید .این نوشتار به شما کمک می کند تا به یک شخص حرفه ای در یافتن کلمات کلیدی تبدیل شوید.


 


منظور از واژه ها کلیدی چیست ؟

کلیدی کلمات واژه ها یا عباراتی هستند که مشخص می کنند کاربران چه چیزی را در موتوهای جستجو جستجو می کنند یا واژه ها و عبارتی هستند که یک سوژه را توصیف می کنند که در اغلب موارد جستار مورد اشاره  موضوعی است که شما می خواهید درباره آن نوشتار ای بنویسید و آن را در سایت خویش منتشر کنید. یا به عبارتی بهتر می توانیم بگوییم کلید کلمات یک پل وسط محتوا سایت شما و مخاطبان قصد سایت شما هستند .لذا زیاد مهم است که بدانید کاربران اینترنت دقیق به پیگیری چه چیزی هستند ؟ چه نوع واژه ها یا عباراتی در پهنه کاری شما جستجو می کنند ؟ کدام یک از این کلمات می تواند برای شما هدفمند و پولساز باشد ؟ و شما چگونه باید این کلمات را تشخیص دهید و از آنها در سایت خود برای بهینه سازی سایت بهره‌گیری کنید؟


 


چرا باید تحقیقات واژه ها کلیدی در سئو را اتمام دهیم ؟

همانطور که در بالا شاره شد کلید واژه ها واژه ها و عبارتی هستند که کاربران آنها را در موتورهای جستجو سرچ می کنند و گوگل یا سایر موتورهای جستجو بر اساس واژها ی جستجو شده یک سری سایت را به جستجو کننده رهنمود می دهد ولی نکته ی مهم در این فرایند این است که ترتیب قرار گیری این سایت ها در لیست گوگل یا صفحات گوگل را خویش گوگل مشخص می کند و این کاملا پیوستگی به بهنیه سازی سایت دارد همچنین سختی کلمات کلیدی سایت بعد شما طاقت خواسته وارد یک رقابت بزرگ با رقیبان دامنه ی کاری خود می شوید و قصد اصلی سئو و بهینه سازی سایت نیز همین است  , چگونه بهترین رتبه را کسب کنیم ؟ چگونه در صفحه نخست گوگل باشیم ؟ چون صفحه اصلی گوگل بیشترین نرخ کلیک ها بر روی یک سایت را به خود وابستگی می دهد ولی برخی وقت ها هم رقیبان سرسخت هستند و هم کلید واژها بسیار دشوار ! پس شما احتیاج به یک راهبرد خوب دارید که اولین مرحله این استراتژی گزینش کلمات کلیدی است.


بدون تحقیقات نمی توانید در رتبه های خوب گوگل قرار بگیرید و چشم بسته هم نمی شود از جستجوی کاربران سر درآورد لذا باید در مورد کلیدواژه ها و گزینش واژه ها کلیدی برای سایت تحقیقات گسترده ای اتمام دهیم این شغل به ما کمک می کند کلمات پسندیده برای سئو را تشخیص دهیم و از همان ابتدای کار قدم های حقیقت برای بهینه سازی سایت بر داریم و راحتر کاربران هدفمند را جذب کنیم . پروا داشته باشید که اصلا مهم نیست شما چه کلماتی را گمان می زنید بلکه چیزی که کاربران در موتورهای جستجو می نویسند و جستجو می کنند مهم است و وانگهی اینکه خود موتورهای جستجو چگونه کلمات را به هم ربط می دهند . خوب تا اینجا مفاهیم کلمه ی کلیدی سایت  و دلایل تحقیقات واژه ها مناسب برای سئو را فهم کردید حال به سراغ مبحث اصلی مقاله می رویم نحوه گزینش واژه ها کلیدی پسندیده برای سئو سایت.


 


چگونه کلمات کلیدی برگزیدن کنیم ؟

قبل از انتخاب واژه ها کلیدی سایت و سپریدن هرگونه تحقیقات محیط این جستار شما پیش درآمد باید انواع واژه ها کلیدی  را بشناسید و درک کنید که کاربران چه نوع کلمات یا عبارتی را با چه هدفی جستجو می کنند زیرا الگو های رفتاری کاربران در موتورهای جستجو اثر می دهد که جستجوی واژه ها کلیدی توسط کاربران در درازا بازه های زمانی دگرگونی ها زیادی کرده است که این موضوع را با نمونه توضیح خواهم داد ابتدا بپردازیم به گونه ها این کلمات :


کلمه کلیدی نیاز محور

کلمه کلیدی اطلاعاتی

کلمه کلیدی محصول محور

 


کلمه کلیدی دربایستن محور

این گونه کلمات کلیدی بر بنیاد دربایستن کاربران جستجو می شوند مهم ترین قصد از جستجوی این نوع کلمات در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو تقریبا  بالای 90% فقط خرید فرآورده یا خدمات است . این گونه واژه ها بیش از سه کلمه می باشند و  نزدیک  حجم جستجوی پایینی دارند مثلا خرید لپ تاپ 15 اینچی اچ پی مدل RA008 – A دلیل اصلی ذیل بودن حجم جستجوی این گونه واژه ها دقیقا دربایستن محور بودن آنها است چون کسی که لپ توان نمی شعور هیچ وقت کلمه ی لپ تاپ 15 اینچی اچ پی مدل RA008 – A را جستجو نمی کند و این گونه واژه ها فقط بدست خریداران واقعی جستجو می شوند. پروا داشته باشید که علی رغم ذیل بودن حجم جستجوی پایین این گونه کلمات کلیدی در مورتورهای جستجو بیشترین نرخ تبدیل بازدیدکنندگان سایت به خریداران را این نوع واژه ها و عبارت برپایی می دهند.


 


کلمه ی کلیدی اطلاعاتی

این گونه واژه ها همانطور که از اسمشان پیداست اطلاعاتی هستند یعنی اطلاعاتی را محیط یک موضوع در پسندیدن کاربران قرار می دهند و عموما از یک یا دو کلمه برپایی می شوند مثلا فتوشاپ یا عکاسی  بعد زمانی که کاربران این گونه کلمات را در اینترنت جستجو می کنند هدفشان خرید محصول یا خدمات خاصی نیست صرفا به تعقیب اطلاعاتی پیرامون سوژه هستند چه بسا بعدا بخواهند فتوشاپ یا عکاسی را یاد بگیریند اما در حال حاضر هدفمند و پولساز نیستند! این گونه کلمات بیشترین حجم جستجو در اینترنت را در گستره های خاص به خود گزین کردن می هند و عموما در ابتدای پروژه های بیهنه سازی سایت گزینش مناسبی نیستند!. چون نرخ تبدیل بسیار پایینی علی رغم حجم جستجوی بسیار بالا دارند و در ضمن به شدت رقابتی هستند و ریسک پذیری فوقانی دارند و احتمال شکست پروژه های سئو با این گونه واژه ها تقریبا  بالای 90 درصد است . اگر هم بتوان در این نوع کلمات رتبه هایی نکویی گرفت همانطور که گفتم چون هدفمند نیستند  نزدیک  نرخ تبدیل خیلی پایینی خواهد داشت.


 


کلمه کلیدی محصول محور

این نوع واژه ها همانطور که از اسمشان پیداست محیط یک محصول اطلاعاتی را به کاربر می دهند و این یعنی وقتی کاربر می خواهد اطلاعاتی را محیط یک محصول به دست آورد عموما این نوع کلمات را در موتورهای جستجو سرچ می کند در این نوع کلمات کاربر می خواهد خرید کند اما تصمیم قطعی برای خرید را نگرفته است این گونه واژه ها بین دوتا چهار عبارت را شامل می شوند یک کلمه ای نیستند! چه بسا بیشتر از چهار واژه باشند مثلا لپ تاپ 15 اینچی اچ پی مدل RA008 – A همانطور که تماشا می کنید بیش از یک کلمه و حتی چهار واژه است اما فرآورده محور است. این گونه کلمات عموما دارای نرخ تبدیل مناسبی نسب به کلمات اطلاعاتی هستند و  نزدیک  حجم مناسبی از جستجو را دارند نه اغلب نه کمتر نسبت به واژه ها اطلاعاتی چه بسا نسبتی بین 1 به 4 یا 1/4 . با توجه به اینکه این گونه کلمات محصول محور هستند می توانند حجم مناسبی از بازدید کنند گان تقربا هدفمند وارد سایت کنند.


پس بر پای بست، ماهیت واژه ها کلیدی در سئو نخستینگی در بهینه سازی با کلمات بیچارگی محور , محصول محور و در اخر نخستینگی با واژه ها اطلاعاتی است . این تنها یک بخش بندی کلی از کلید وازه ها است . اینکه شیوه برگزیدن واژه ها کلیدی سایت یا شیوه پیمان دادن کلمات کلیدی در سایت چگونه باید باشد پیوستگی زیادی به پارامترهایی خواهد داشت که در پیوستگی به چهره کامل توضیح داده خواهد شد.


اما چرا در گزینش واژه ها کلیدی مناسب برای سایت گفتم نخستینگی با واژه ها کلیدی نیاز محور می باشد ؟ برای پذیرش به این سوال از مفهوم الگوهای رفتاری کاربران در جستجوی کلمات در موتورهای جستجو استفاده می نماییم  نخست یک مثال را بررسی کنیم :


بر گردیم به ده تا 15 سنه قبل زمانی که برای نخستین بار کلمه های مشابه دانلود , نرم انگیزه ها , فیلم بدست کاربران اینترنت در موتورهای جستجو جستجو شد . به شخصه به یاد دارم زمانی که می خواستم نرم افزارهایی را از اینترنت دانلود کنم تنها کلمه ی دانلود نرم انگیزه ها را در باکس جستجوی گوگل وارد می کردم و در سایت هایی که فهرست می شدند به جستجو می پرداختم اما نتایج نکویی را تماشا نمی کردم چون  نزدیک  هم برای سایت ارائه دهنده هم برای گوگل درک مفهوم دانلود نرم انگیزه ها یک درک بسیار کلی بود احتمالاً من دنبال نرم اسباب دانلود بودم در آن موعد من هیچ دیدی نسب سئو و علم موتورهای جستجو یا حتی روش عملکرد موتورهای جستجو نداشتم چون اصلا نمی دانستم سئو چیست ….


با پیوسته روند کم کم هم بنده هم به بردباری زیاد تمامی کاربران اینترنت به جای جستجوی کلمات دانلود (اطلاعاتی) , نرم انگیزه ها , فیلم , فتوشاپ و … کلماتی همانند دانلود نرم اسباب دانلود (تقریبا فرآورده محور ولی فرآورده رایگان) یا دانلود نرم انگیزه ها دانلود منیجر(نیاز محور چون دققا مشخص است که کاربر به پیگیری چه چیزی می گردد) جستجو کردیم و این روند همین نوع پیوستگی داشت رفته رفته کاربران واژه ها کلیدی بلند ( Long Tail Keywords ) را جستجو می کردند و سئو کاران حرفه ای نیز به این موضوع پی برده و در گزینش واژه ها کلیدی سایت برای سئو دقت می کردند چون با گذشت موعد واژه ها کلیدی اطلاعاتی در سطوح بالای رقابت قرار می گرفتند و  نزدیک  به کلمات کلی تبدیل می شدند در عوض برای جذب کاربران هدفمند پیشه بر روی واژه ها کلیدی فرآورده محور و نیاز محور در پروانه شغل پیمان گرفت. حال ببینیم روند و نرخ تبدیل هر کدام از این گونه واژه ها چگونه است.


در این نمودار می خواهیم رقابت و نرخ تبدیل کلمات کلیدی در سئو سایت را رسیدگی کنیم و بر پای بست، نتیجه گیری از این نمودار بهترین واژه ها کلیدی سایت و واژه ها کلیدی مناسب را برگزیدن کنیم. بعد در بتدا به کالبدشناسی نمودار می پردازیم این نمودرا کوشش دارد رابطه بین چشم وهمچشمی و نرخ تبدیل انواع کلمات کلیدی سایت را بررسی کند.


رقابت و نرخ تبدیل در واژه ها کلیدی سایت

انتخاب واژه ها کلیدی , بهترین واژه ها کلیدی , کلمات کلیدی مناسب

همانطور که در این انگاشت مشاهده ی می کنید  سه گونه از کلمات کلیدی سایت بر اساس رقابت و نرخ تبدیل با هم برسی شده اند کلمه ای که بیشترین حجم جستجو را به خویش برگزیدن دیتا “دانلود” حائز چشم وهمچشمی بسیار بالایی است و آغاز پروژه سئو با این گونه واژه ها اصلا مناسب نیست چون هم هزینه بسیار زیادی احتیاج است هم اینکه اصلا مشخص نیست کاربر پیگیری دانلود چه چیزی است و در کل جزء کلمات کلیدی پسندیده برای سئو کردن سایت نمی باشد زیرا ما می توانیم از کلمه ی دانلود در هر زمینه ای بهره‌گیری نماییم همچون دانلود نرم افزار , دانلود فیلم , دانلود آهنگ , پس این کلمه  علاوه بر این که در تقسیم بندی واژه ها اطلاعاتی تقسیم بندی می شود دارای رقابت زیاد بالا نرخ تبدیل بسیار ذیل می باشد و در بهینه سازی سایت جزء واژه ها سخت قرار دارد.


در اواسطه نمودار با واژه ها کلیدی تقریبا  محصول محور روبرو می شویم همانطور که روشنگری دادم این گونه کلمات بیش از یک کلمه هستند و اصولا زمانی که کاربر این نوع کلمات را جستجو می کند هدف خریدن یک فرآورده یا خدمات است ولی هنوز تصمیم کاربر نهایی نشده است پس در این قسمت برای بالا بردن نرخ تبدیل به تکنیک های بازاریابی بیچارگی خواهیم داشت که از حوصله این نوشتار بیرون است. همانطور که در دیاگرام نگریستن می شود این نوع واژه ها  نزدیک  نسبت به جستجوی عبارات 1 کلمه ای حجم جستجوی پایینی دارند ولی نرخ تبدیل بیشتری نسب به عبارات 1 واژه ای را به خویش وابستگی داده اند لذا رقابت در این گونه واژه ها به نسبت عبارات یک واژه ای  نزدیک  ناچیز است و می طاقت گفت در بخش واژه ها کلیدی مشکل و میانه قرار می گیرند برگزیدن این گونه کلمات در نخستینگی دوم قرار می گیرد و می توانند با سپریدن فرایند بازاریابی نرخ تبدیل کل را افزایش دهند.


در انتهای نمودار همانطور که تماشا می شود کاربران کاملا از عبارت توصیفی مشخص , هدفمند و دقیق برای رفع دربایستن خود استفاده کرده اند این نوع واژه ها کلیدی در سئو دارای چشم وهمچشمی پایینی بود و باتوجه به حجم جستجوی کم نرخ تبدیل زیاد فوقانی دارند همانند واژه “دانلود نرم اسباب دانلود منیجر به اتفاق با کرک” این نوع کلمات برای بهینه سازی سایت بسیار مناسب هستند چون حجم نکوداشتن از مشتریان و کاربران هدفمند را وارد سایت می کنند.


 


آموزش گزینش بهترین کلمات کلیدی در سئو

حال با توجه به مباحث بالا و اهمیت درجه سختی , رقابت , و نرخ تبدیل ما باید بهترین واژه ها کلیدی سایت را برای سئو انتخاب نماییم که همانطور که قبلا اشاره کردم پارامترهای دیگری نیز در این مورد دخیل می باشند که در این دسته به برسی آنها  می پردازیم بعد قبل از اینکه لیست واژه ها کلیدی را صحیح کنیم اول این پارامترها رابرای گزینش واژه ها کلیدی سایت بررسی می کنیم.


پیشنهاد واژه ها کلیدی از مشتری شما

مفهوم Latent Semantic Indexing در سئو

رقیبان سایت شما چگونه عمل می کنند ؟

سختی کلمات را رسیدگی کنید

محاسبه کاستی کلمات کلیدی سایت

پیشنهاد واژه ها کلیدی از مشتری شما

یک پارامتر بسیار مهم که در همان ابتدای تحقیق واژه ها کلیدی باید به آن پروا کنید کلماتی هستند که مشتری شما رهنمود می دهد بدون شک او دامنه ی کار خود را بهتر از شما می شناسد و شما باید در تمام مراحل سئو این واژه ها را در صورت امکان بر بنیاد مطالبی که گفته شد در عقیده بگیرید.کلماتی را که کارفرما پیشنهاد می دهد باید در الویت پیمان دهید اما الزاما نباید روی آن ها شغل کنید چون کارفرما از نقطه نظر شخصی خویش این کلما را توصیه می دهد و احتمالاً هیچ نوع دیدی نسبت به الگوهای رفتاری کاربران در جستجوی واژه ها نداشته باشد و همانطور که گفتم اصلا مهم نیست شما در مورد کلمات کلیدی چگونه اندیشه می کنید مهم این است کاربران هدفمند به تعقیب چه چیزی هستد.


شما باید تمامی این موارد را در ابتدا و پیش از انجام فرایند های سئو و بیهنه سازی به کارفرما ی خود توضییح دهید و در مرحله پژوهش کلمات کلیدی کلمات پایانی را تعیین کنید و برای سئو ردن انها برنامه اجرایی خود را زمانبندی کنید . اگر هم کلمات کلیدی کارفرما مناسب بود که باید آنها را نیز در لیست کلمات کلیدی سایت پیمان دهید در غیر این صورت موارد را توضیح داده و ریسک پذیری و دشواری کلمات را به کارفرما روشنگری دهید تا با مسئولیت خود پیشه سئو روی این نوع کلمات را تایید کند.


 


مفهوم Latent Semantic Indexing در سئو

برای اینکه مفهوم lsi در سئو را برای گزینش کلمات کلیدی پسندیده بهتر درک کنید با یک نمونه این باره را توضیح می دهم فیلم “تایتانیک ” را در عقیده بگیرید اگر بخواهیم در رابطه با فیلم تایتانیک یک محتوا در سایت منتشر نماییم چگونه می توانیم lsi برای این درونمایه در عقیده بگیریم . ابتدا باید مفهوم lsi در سئو را بدانیم :


LSI یک ذیل گردآور سیستمی در الگوریتم موتور جستجو می باشد که به موتور جستجو این امکان را می دهد لغایت فهم بهتری از سوژه صفحات سایت پیدا کند.توجه کنید که LSI فقط یک پایین سیستم است و کل الگوریتم های موتور جستجو برای تشخیص ارتباطات معنایی واژه ها در LSI خلاصه نمی شوند. حال با پروا به این تعریف این الگوریتم به گوگل کمک می کند که دقیقا متوجه شود که قصد کاربر از جستجوی کلمه تایتانیک مثلا کشتی تایتانیک است یا فیلم تایتانیک در درستی LSI  اغلب بر روری مفهوم واژه کلیدی اصلی تمر کز می کند نه عین عبارت کلیدی. برای اینکه بتوانیم این مفهوم را در بین کلمات کلیدی سایت برای فرآوری درونمایه استفاده کنیم بهتر است در محتوای خویش از LSI  کلمات کلیدی پسندیده نیز استفاده کنیم.مثلا می توانیم بخشی از مقاله را این طور بنویسم با پروا به اینکه سوژه درونمایه فیلم تایتانیک است:


فیلم تایتانیک در سال …. توسط کارگردان  فیلم سینمایی …. اهل…. در مدت… ساخته شد. بازیرگران فیلم تایتانیک آقای….. و خانم…. حائز سابقه…. دربازیگری….بوده اند…. و به همین شکل ماهیت محتوا بر پای بست، LSI  ها به گوگل می فهماند که این محتوا در مورد فیلم تایتانیک است نه کشتی تایتانیک!!! ولی چگونه LSI  را پیدا کنیم .همانطورکه گفتم LSI ها بر اساس کل کلمات کلیدی در سایت کار می کنند و شما بعد استخراج کلمات کلیدی پسندیده برای سایت باید این کلمات را با LSI ها مقایسه کنید الی بتوانید به یک ترکیب خوب از واژه ها برسید. روش ها و ابزارهای مناسبی برای یافتن واژه ها کلیدی LSI هستی دارد که دو نمونه ازآنها را که بهتر و کامل تر هستند را خدمت شما شناسایی می کنم.


اولین و بهترین آلت خود گوگل است ما با این مثال “روتوش تصویر درفتوشاپ” این جستار را پیوسته می دهیم اگر شما عبارت “روتوش تصویر درفتوشاپ” را در سرچ باکس گوگل تایپ کنید به چهره خودکار گوگل یکسری واژه  یا عبارت به شما توصیه می دهد که همگی آنها عبارات توصیفی واژه ای هستند که در گوگل جستجو کرده اید بر پایه تصویر زیر.


انتخاب کلمات کلیدی lsi

کلمات کلیدی مشابه هم

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید علاوه بر روتوش تصویر درفتوشاپ که کلمه مورد جستجو می باشد عبارات توصیفی هدفمند تری نیز گوگل پیشنهاد می دهد که بهتر است از این ها نیز در واژه ها کلیدی سایت استفاده شود تا فهرست واژه ها کلیدی بهتر و با کیفیت تر شود. در ذیل نتایج در گوگل نیز عباراتی در ذیل نمایش داده می شوند که همان مفهوم باره بررسی را دارند.


ابزار LSI Graph یک آلت رایگان کلمات کلیدی LSI است که برای کمک به معرفی واژگان مرتبط برای بهره‌گیری در سئو سایت طراحی شده است. روش شغل با این افزار بسیار ساده است و از کلمات و عبارات فارسی نیز پشتیبانی می کند عبارات خویش را در باکس جستجو نوشته و جستجو را شروع کنید به کارگیری این دست موزه محدودیت دارد ولی با همان محدودیت نیز جوابگوی بیچارگی ما ایرانی ها است محدودیتش هم شمار دفعات بهره‌گیری در روز است!!


LSI Graph ابزار مجانی کلمات کلیدی LSI 


 


بر اساس ماهیت تصویر کاملا روش به کارگیری این افزار مشخص است. ما برای تمامی واژه ها کلیدی که در فرجام انتخاب خواهیم کرد در حین نگارش مقاله یا محتوا از واژه ها کلیدی LSI نیز بهره‌گیری می نماییم چون گوگل و سایر موتورهای جستجو علاوه بر در نظر دریافت کلمات کلیدی مناسب مفاهیم مربوط به واژه ها کلیدی را هم در نظر می گیرند.


 


رقیبان سایت شما چگونه عمل می کنند ؟

گام بعدی برای برگزیدن بهترین واژه ها کلیدی در نظر دریافت رقیبان است اینکه چه رقیبانی و با چه قدرتی در حال حاضر در دامنه فعالیتی شما کار می کنند سایت آنها به لحاظ توان دامین و صفحات چگونه است ؟ چه تعدا از صفحات آنها در حال آماده در گوگل نمایه شده است ؟ و سوالاتی از این قیل که باید به آنها پذیرش دهیم لغایت در گزینش کلمات کلیدی دچار اشتباه نشویم یا از روی احساس ناخواسته در دام کلمات کلیدی سخت و سخت نیفیتیم. چون سئو یک شغل همیشگی و پیوستگی است بدون شک رقیبان شما نیز در حال اجرای استراتژی سئو هستند تا بهترین نتیجه را بگیرند اینکه رقیبان سایت شما چه نوع واژه ها کلیدی را برگزیدن کرده اند و روند سئو و بهینه سازی واژه ها کلیدی سایت رقیب شما در چه سطحی می باشد همگی پارامترهای مهمی برای آغاز پروزه های سئو می باشند.


 


سختی واژه ها را بررسی کنید

پارامتر بسیار مهم برای در انتخاب واژه ها کلیدی مناسب رسیدگی سختی واژه ها است احتمالاً واژه ای یا عبارت خاصی حجم جسجوی زیاد بالا ولی چشم وهمچشمی چندی داشته باشد که شما برای گزینش واژه ها کلیدی سایت باید حتما آنها را در عقیده بگیرید. روش هایی برای محاسبه مدل سختی واژه ها وجود دارد اما در اینجا یک روش نسبتا آسان برای تشخیص  سختی واژه ها را بررسی می کنیم. در این مدل سختی کلمات بر پای بست، تعداد صفحات نمایه شده رقیبان و نیرو حوزه رقیبان محاسبه می شود .


 


محاسبه کاستی واژه ها کلیدی سایت

برای تشخیص معضل شما باید واژه ها کلیدی سایت را در سه حالت زیر در موتورهای جستجو ( ترجیحا گوگل ) جستجو کنید و بر بنیاد تعداد نتایجی که به دست می آید سختی کلمات را بسنجید:


دانلود نرم افزار

“نرم افزار”

“دانلود نرم افزار”: intitle

همانطور که تماشا می کنید ما از سه مدل جستجو برای رسیدگی میزان چشم وهمچشمی و سختی واژه ها استفاده می نماییم , در ابتدا واژه ها کلیدی مناسب را که برای سئو و بهینه سازی سایت گزینش کرده اید را یک بار به صورت ساده (دانلود نرم افزار) در گوگل جستجو کنید و شمار نتایج را تماشا کنید در بالای اولین نتیجه گوگل شمار نتایج را نمایش می دهد . این شغل را با دو مدل جستجوی دیگر نیز سپریدن دهید “نرم افزار” , “دانلود نرم افزار”: intitle و برای همین موارد نیز نتایج را یاداشت کنید توجه داشته باشید شمار نتایج به دست آمده در حالت ساده بیشتر از دابل کد و در دابل کد بیشتر از intitle است در واقع کمترین نتایج مربوط به جسجو بر پای بست، مدل intitle خواهد بود. حال از این جدول برای رسیدگی سختی واژه ها کلیدی استفاده کنید. توجه داشه باشید ملاک برای  تشخیص شمار نتایج intitle  یا میانگین سه مدل جستجو خواهد بود.


کمتر از 1000 نتیجه بسیار آسان

کمتر از 10000 نسبتا سخت

کمتر از 100000 سخت

بیشتر از 1000000 زیاد سخت

علاوه بر اینها پس از تشخیص معضل واژه ها کلیدی سایت باید قدرت دامین  ( PA , DA) رقیبان را نیز در این مورد رسیدگی کنید. برای این پیشه همان واژه ی کلیدی  را در حالت ساده (دانلود نرم افزار) جستجو کنید و نتایج دو یا سه صفحه گوگل را بررسی کنید و دامین اتوریتی و پیج اتوریتی صفحات سایت هایی که با این کلمه در سه صفحه گوگل هستند را بررسی کنید اگر قدرت دامین زیاد بود صفحات 5 یا حتی 6 را هم رسیدگی کنید. برای نمونه فرض کنید در حالت ساده شما به ازای یک کلمه ی کلیدی 1000 نتیجه به دست آورده اید می تاب گفت سطح معضل کم و بیش ساده است . اما باید دامین اتوریتی و پیج اتوریتی صفحات نیز مورد رسیدگی قرار گیرد حال اگر مثلا 30 تا نتیجه اول گوگل حائز دامین اتورتی 30 و پیج اتوریتی 30 یا اغلب از 30 بودند این واژه در گروه مشکل پیمان می گیرد . ولی اگر مثلا نخستین نتیجه سبک سر حائز دامین اتورتی 15 و پیج اتوریتی 20 یا حتی کمی اغلب این کلمه در گروه راحت قرار می گیرد و به راحتی می طاقت در این واژه رتبه ی نکویی گرفت  ولی در حالت پیش هم کمی سررسید لازم است هم باید سئو درونی خوب پیاده شود و هم بک لینک سازی نکوداشتن روی صفحه اتمام شود.


 


نحوه انتخاب واژه ها کلیدی مناسب بر بنیاد فهرست واژه ها کلیدی

تا اینجا شیوه انتخاب واژه ها کلیدی مناسب را بررسی کردیم و پارامترهایی که باید در گزینش کلمات کلیدی لحاظ می کردیم را در عقیده گرفتیم .براساس این نکته که که تعداد کلمات کلیدی سایت فقط یک یا دو واژه نمی باشد لذا برای سئو و بیهنه سازی سایت ما باید فهرست کلمات کلیدی سایت را بسازیم و شغل بهینه سازی را بر بنیاد این واژه ها سپریدن دهیم. ابزارهایی هستی دارند که در این امر به ما کمک می کنند و علاوه بر فهرست واژه ها شمار بازید در یک ماه را نیز به ما اثر می دهند حتی برخی سرویس ها میزان سختی واژه ها را نیز مشخص می کنند و ما تنها باید بر پای بست، این نتایج تحلیل سپریدن دهیم الی به یک نتیجه خوب برسیم.


 


آنالیز کلمات کلیدی سایت با Google Trends

این ابزار احد از بهترین سرویس های گوگل برای بررسی ترند واژه ها می باشد در حال حاضر به کارگیری این دست موزه رایگان است. این آلت قابلیت بررسی واژه ها کلیدی ( اکثر واژه ها کلیدی کوتاهی ) و مقایسه روند رشد یا نزول این واژه با سایر واژه ها را فراهم می کند .  می تاب گفت این آلت یک آلت برای تحلیل اولیه واژه ها کلیدی و رسیدگی بیچارگی مخاطبان می باشد . شما با به کارگیری این افزار می توانید میزان ترند واژه ها را در بازه های مختلفی زمانی بر پای بست، اطلاعات جغرافیایی رسیدگی کنید که با استفده از فیلترهایی که در اختیارتان قرار می دهد اتمام این شغل بسیار ساده شده و به راحتی می توانید در نتایج نهایی فیلتر اعمال کنید.

چگونه کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟

آشنایی با آلت گوگل ترند

ابزار گوگل ترندز

همان طور که در عکس بالا نگریستن می کنید ما با استفاده از سرویس گوگل ترند چند کلمه را با هم مقایسه کردا ه ایم که شما می توانید روند ترند این برند ها را مشاده کنید در ضمن یک حجم جستجو را نیز در بازه زمانی برای شما مشخص می کند که می توانید از طریق فیلترهای بالا این بازه ها را تغییر دهید.

وان‌پلاس 8 پرو احتمالا به نمایشگر جدید 120 هرتزی QHD OLED مجهز خواهد بود

همان‌طور که انتظار می‌رفت، وان‌پلاس امروز یک رویداد ارتباطی مرتبط با صفحه‌نمایش را برگزار و طی آن نیز جزئیاتی را درباره نمایشگر موبایلی جدید خود، اعلام کرد. طبق گفته‌های مدیرعامل این شرکت یعنی پیت لاو (Pete Lau) در وب‌سایت Weibo، این نمایشگر اکنون از مرحله تحقیق و توسعه خارج شده است. این بیانیه احتمال به‌کارگیری این صفحه‌نمایش در وان‌پلاس 8 را قوت می‌بخشد. به گفته یکی از فعالان این صنعت، ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این نمایشگر براق OLED جدید را در وان‌پلاس 8 پرو مشاهده کنیم. برادر کوچک‌تر این گوشی نیز احتمالا از گزینه‌ای ساده‌تر بهره خواهد برد.

به‌هرحال، نکته جالب اینجاست که وان‌پلاس طی اقدامی خوشایند، با نشان دادن چند اسلاید جزئیات برخی از فناوری‌های این نمایشگر را نشان داد. این اسلایدها به زبان چینی نوشته شده‌اند، پس اگر کم‌و‌کاستی مشاهده کردید، ما را ببخشید.

ستاره این نمایش، نرخ نوسازی 120 هرتزی بود. علاوه بر تجربه‌ای روان‌تر، وان‌پلاس نرخ نمونه‌برداری لمس 240 هرتزی و همچنین زمان رندر 8.3 میلی‌ثانیه‌ای هر فریم را نیز تبلیغ می‌کند.

از این‌ها هم که فراتر برویم، به یک فناوری می‌رسیم که وان‌پلاس آن را Smooth Chain نام می‌نهد. با توجه به اطلاعات به‌دست‌آمده، این فناوری ترکیبی بهینه از سخت‌افزار و نرم‌افزار را در سرتاسر زنجیره ورودی لمس و خروجی نمایشگر، اعمال می‌کند، بنابراین تأخیر بین ورودی‌ها و واکنش حاصل از آن‌ها به حداقل ممکن کاهش می‌یابد. به نظر می‌رسد که نوعی از روان‌سازی فریم‌ بازی‌ها، مشابه آنچه که هواوی با فناری GPU Turbo خود ارایه داده، توسط وان‌پلاس نیز ارایه شود، هرچند که هنوز اطلاعاتی را در این‌باره در اختیار نداریم.

MEMC یکی دیگر از نکته‌های جالب است، حتی اگر از لحاظ مفهومی نیز قابلیت جدیدی نباشد. این ویژگی تخمین تحرک، جبران تحرک (Motion Estimation ،Motion Compensation) نامیده می‌شود و اساسا یک لایه درج و الحاق فریم بوده که می‌تواند تعداد فریم ویدیوهای کم فریم را تا میزان شبیه‌سازی‌شده 120 فریم افزایش دهد. ازآنجایی‌که این پردازش توسط تراشه‌ای مستقل و بر روی خود نمایشگر انجام می‌شود، این افزایش فریم نیز در آن واحد صورت خواهد گرفت.

و در آخر، با این‌که خود وان‌پلاس این پنل‌ها را تولید نمی‌کند، اما ادعا کرده که این نمایشگرها در چندین مورد بسیار دقیق هستند. این شرکت از دقت اندازه‌گیری JNCD یا همان Just Noticeable Color Difference استفاده کرده و همچنین ادعای مقداری کمتر از 0.8 را دارد. در این مقیاس، هر مقداری کمتر از عدد یک، عالی در نظر گرفته می‌شود.

این پنل جدید همچنین از طیف رنگ واقعی 10 بیتی و همچنین 1.07 میلیارد رنگ در حالت کلی بهره می‌برد، هرچند که هنوز از پشتیبانی HDR سخنی به میان نیامده است. شاید وان‌پلاس هنوز مشغول کار بر روی گواهی باشد. سرانجام اینکه این پنل‌ها از 1024 تا 4096 سطح تنظیم روشنایی بهره می‌برند. این میزان برای پیاده‌سازی انواع HDR نیز مناسب است. 

منبع:

https://itresan.com/287257/%d9%88%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d9%be%d9%84%d8%a7%d8%b3-8-%d9%be%d8%b1%d9%88-%d8%a7%d8%ad%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%84%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%b1-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-120/

کشف قدیمی‌ترین فسیل دنیا مربوط به ۱۰۰ میلیون سال پیش!

دانشمندان موفق به کشف فسیل مقداری کپک مخاطی (slime mould) در کنار پای عقب یک مارمولک شدند که متعلق به ۱۰۰ میلیون سال پیش است. ظاهرا مارمولک در تلاش برای فرار کردن از شیره چسبناک درختی بوده است که بخشی از کپک مخاطی روی درخت را کنده و هر دو به آن چسبیده‌اند.

البته این حادثه تراژیک که حالا به‌صورت فسیل باقی مانده، قبلا توسط پژوهشگران با جزییات بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، اما این‌بار توجه دانشمندان از پای مارمولک به رشته‌های نازک کپک مخاطی که در نوع خود یک نمونه کاملا منحصربه‌فرد به شمار می‌رود، معطوف شده است.

کپک‌های مخاطی، به‌خاطر توانایی‌شان در سازگاری سریع با تغییرات بیوشیمیایی محیط اطراف‌شان، شناخته شده‌اند و به‌راحتی می‌توانند راه‌های مقابله با خطر و پیدا کردن غذا را یاد گرفته و به خاطر بسپارند.

هیچ شکی نیست که این کپک‌ها، ارگانیسم‌های بسیار مسحورکننده‌ای هستند، اما شاخک‌های خزنده شبکه‌مانند آن‌ها، تنها بخشی از داستان زندگی‌شان است. چیزی که درباره آن‌ها می‌توانیم بگوییم، این است که آن‌ها در واقع نه کپک هستند و نه حتی مخاطی، بلکه در اصل میکروب‌هایی تک‌سلولی از نوع آمیبوزوا هستند.

از آنجاییکه بدن این کپک‌ها بسیار نرم است و زندگی میکروسکوپی دارند، یافتن بقایای قدیمی آن‌ها بسیار دشوار است. در واقع، این مورد کشف‌شده، تنها نمونه به‌جامانده از عصر دایناسورها در دوره کرتاسه است.

دانشمندان، کپک مخاطی چند میلیون‌ساله را با کپک‌های مدرن مقایسه کردند و متوجه شدند که این کپک بیشترین مشابهت را با کپک Stemonitis (یک نوع کپک مخاطی عمومی که در اکثر قاره‌ها بر روی چوب‌های فاسدشونده رشد می‌کند) دارد.

در واقع، باید بگوییم که نمونه قدیمی کشف‌شده نه تنها قابل مقایسه با نمونه‌ مدرن است بلکه مشخصات آن‌ها نیز بسیار نزدیک به هم هستند. این موضوع نشان می‌دهد که فیزیولوژی این ارگانیسم‌ها در طول میلیون‌ها سال تغییر چندانی نکرده است.

Alexander Schmidt،‌ دیرینه‌شناس از دانشگاه Göttingen می‌گوید: فسیل پیداشده، نمونه منحصربه‌فردی برای نشان دادن دیرپایی سازگاری اکولوژیکی کپک‌های مخاطی است.

بد نیست بدانید که وقتی طبیعت یک فرمول برنده را پیدا می‌کند، دیگر تمایل چندانی به انحراف از آن ندارد. به نظر می‌رسد که پخش و گسترش شاخک‌ها توسط این کپک‌ها، در میلیون‌ها سال پیش نیز به‌اندازه الان خوب کار می‌کرده و بنابراین آن‌ها دلیلی برای اتخاذ یک روش جدید نداشته‌اند.

Jouko Rikkinen،‌ میکروبیولوژیست از دانشگاه هلسینکی فنلاند می‌گوید: ما این موضوع را به‌عنوان مدرکی بر انتخاب طبیعی قوی تفسیر کردیم. به نظر می‌رسد که گسترش شاخک‌ها با استفاده از باد، مزیت بزرگی برای کپک‌های مخاطی محسوب می‌شده است.

چیزی که نمونه کشف‌شده را بسیار شگفت‌انگیز کرده این است که هاگدان‌های کپک‌های مخاطی معمولا عمر کوتاهی دارند و دوام آوردن آن‌ها در طول این همه سال واقعا یک اتفاق نادر محسوب می‌شود. تنها دو نمونه مشابه دیگر در دنیا وجود دارد که تقریبا ۳۵ تا ۴۰ میلیون سال عمر دارند.

Rikkinen می‌گوید: هاگدان‌های ضعیف و شکننده این کپک مخاطی به احتمال زیاد توسط مارمولکی که در شیره چسبناک درختی گیر افتاده بوده است کنده شده‌اند و درنهایت به‌همراه پای حیوان به‌صورت فسیل درآمده‌اند.

مطمئنا آن روز، روز سختی برای مارمولک بوده است، اما ما می‌توانیم از او تشکر کنیم که نقش کوچک اما بسیار مهمی در حفظ این کپک مخاطی بازی کرده و باعث شده تا ما به این نکته پی ببریم که این ارگانیسم‌های عجیب چگونه می‌توانند تا میلیون‌ها سال دوام بیاورند.

مطالعه حاضر در مجله Scientific Reports چاپ شده است.

منبع:

https://itresan.com/287227/%da%a9%d8%b4%d9%81-%d9%82%d8%af%db%8c%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%81%d8%b3%db%8c%d9%84-%d8%af%d9%86%db%8c%d8%a7-%d9%85%d8%b1%d8%a8%d9%88%d8%b7-%d8%a8%d9%87-%db%b1%db%b0%db%b0/

ربات‌های خانگی برای شستن ظرف‌های کثیف شما به‌زودی راهی بازار می‌شوند!

اگر شما یک جاروبرقی رباتی دارید، حتما می‌دانید که جارو نزدن هرروزه و یا حتی همیشگی، چه لذتی دارد. اما iRobot که در دو دهه پیش در زمینه جاروبرقی‌های رباتی پیشگام بوده، به همین دستاورد راضی نشده است. خبرگزاری بلومبرگ در نمایشگاه CES 2020 مصاحبه‌ای را با مدیر اجرایی iRobot یعنی کولین آنجل (Colin Angle) ترتیب داده و طی آن در مورد آینده ربات‌های خانگی که در سال‌های آتی رونمایی می‌شوند، بحث‌هایی را مطرح کرده است. جواب سؤالات نیز تا حدودی به ربات Robot Maid انیمیشن Jetsons Rosie نزدیک بود، یعنی ربات دایره مانندی که در خانه شما چرخ زده و کثیفی‌ها را پاک می‌کند. iRobot طی بیانیه‌ای به یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد که: “iRobot در زمینه جابه‌جایی مرزهای رباتیک و توسعه فناوری‌های مهارتی از جمله بازوها، تاریخی طولانی دارد. از آنجایی که کاربردها و وظایف خانگی مختلفی وجود دارند، فناوری‌های جدیدی که ربات‌هایی را با زمینه‌های فضایی فراهم می‌آورند از جمله نقشه‌هایی که به ناوبری ربات‌های کمک می‌کنند، می‌توانند زمینه را برای ورود نسل بعدی ربات‌هایی که از بازوهای مکانیکی برخوردار هستند، فراهم کنند. جهت رسیدن به این هدف، ربات‌ها نیاز دارند که موقعیت خود و سایر اشیای خانه را تشخیص دهند.”

“مرتب کردن لباس‌ها، شستن ظرف‌ها، سرو یک وعده غذایی و آوردن یک نوشیدنی از یخچال، نمونه‌هایی از کاربردهای بالقوه این ربات‌ها هستند. درحالی‌که همچنان تفکراتی پیرامون توانایی‌های ربات‌ها جهت بهبود کلی کیفیت زندگی ما در داخل و خارج از خانه در سال‌های آتی، وجود خواهد داشت، روال کاری ما بدین شیوه است که از افشای اطلاعاتی خاص درباره توسعه محصولات، نقشه‌ها، برنامه‌ها و جداول زمانی جلوگیری کنیم.”

بازوهای رباتیک شرکت iRobot در اصل برای استفاده در شاخه نظامی این شرکت توسعه داده شده بودند. این بخش در سال 2016 فروخته شد. در طول فروش این بخش، iRobot تصمیم گرفت تا فناوری بازوهای خود را برای استفاده در بخش محصولات مصرف‌کنندگان نگه دارد. حال، این شرکت می‌تواند یافته‌های خود در زمینه بینایی و حرکات رباتی را که در هنگام ساخت Roombas به دست آورده، جهت تولید محصولی جدید و متقاعدکننده‌ برای انجام کارهای مختلف خانگی، مورداستفاده قرار دهد. این اقدام می‌تواند توضیح دهد که چرا iRobot اصرار دارد تا در جاروبرقی‌های رباتیک خود از دوربین به‌جای ناوبری لیزری استفاده کند. بسیاری از رقبای این شرکت سال‌هاست که از ناوبری لیزری در محصولات خود استفاده می‌کنند.

دلیل نیاز به دوربین در ربات‌های خانگی iRobot طی چند سال گذشته در حال روشن شدن است. این شرکت اکنون از داده‌ها و تجربه‌های پیشین خود بهره برده تا نسل جدید از پردازش ربات‌های خانگی را توسعه دهد. یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی، دید کامپیوتری و الگوریتم‌های نقشه‌برداری مانند SLAM (موقعیت‌یابی و نقشه‌برداری همزمان) برای نسل بعدی ربات‌هایی که شرکت iRobot طی پنج سال آینده روانه بازار می‌کند، ضروری هستند. این شرکت یکپارچگی با گجت‌های خانه‌های هوشمند و شرکت‌های دیگر را آغاز کرده است. درحالی‌که هنوز این اقدامات عملی نشده‌اند، اما می‌توان برای اینکه ربات‌های خانگی، لایه‌های خانه، نیازها و فعالیت‌های روزمره را بهتر بشناسند، از آن‌ها در آینده استفاده کرد.

Terra که یک ربات چمن‌زنی بوده، اولین ربات نسل جدید این شرکت خواهد بود که در سال جاری میلادی معرفی می‌شود. Terra سال‌هاست که تحت توسعه قرار دارد. این شرکت نسبت به رونمایی اولیه این محصول، تغییراتی جزئی را در آن اعمال کرده است. این محصول نیز همانند محصولات پیشین این شرکت، در رابطه با عدم افشای اطلاعات خاص و نقشه‌های توسعه، عملکرد خوبی داشته است. ازآنجایی‌که این شرکت توانسته که جاروبرقی‌های رباتیک را وارد خانه‌های بسیاری در سرتاسر جهان کند، مشاهده عملکرد iRobot در زمینه رهبری دهه پیش‌رو نیز جالب خواهد بود. در پایان نیز چکیده‌ای از این مقاله را به اطلاع شما می‌رسانیم:

  • iRobot بر روی ربات‌هایی کار می‌کند که با استفاده از دست‌هایشان بیشتر از هر زمان دیگری، کارهای خانه را انجام می‌دهند.
  • این محصولات جهت شناسایی اشیا و ناوبری پیشرفته، از دوربین استفاده کرده و انتظار می‌رود که در طی پنج سال آتی نیز روانه بازار شوند.
  • اولین رباتی که از نسل جدید ناوبری بهره برده، برای اولین بار در سال جاری عرضه می‌شود و وظیفه آن نیز چمن‌زنی است.

منبع:

https://itresan.com/287169/%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b4%d8%b3%d8%aa%d9%86-%d8%b8%d8%b1%d9%81%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%a9%d8%ab%db%8c/

درختان دایناسور از آتش استرالیا نجات یافتند!

مقامات رسمی می‌گویند که انجام یک عملیات توسط آتش‌نشانان متخصص، باعث شده تا آخرین زیستگاه کاج‎های وولمیا (Wollemi Pines) از آتش‌سوزی بی‌سابقه استرالیا محفوظ بماند. این درختان گونه‌های ماقبل‌ تاریخ بوده و به درختان دایناسورها نیز معروف هستند.

کم‌تر از 200 اصله از این درختان در جهان باقی مانده و در دره‌ای واقع در میراث جهانی رشته‌کوه‌های آبی (World Heritage Blue Mountains) مخفی شده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌ها که ماه‌ها است به استرالیا آسیب هنگفتی وارد می‌کند، به این منطقه نیز صدماتی را وارد کرده است.

مقامات رسمی این کشور اظهار می‌دارند درحالی‌که شعله‌های آتش در حال رسیدن به این منطقه بود، تانکرهای هوایی با پایین انداختن ضدآتش‌‌هایی، یک حلقه محافظتی را پیرامون این درختان ایجاد کرده‌اند. درعین‌حال آتش‌نشانان به این دره اعزام شده‌اند تا با راه‌اندازی یک سیستم آبیاری، رطوبت این درختستان را تأمین کنند.

مت کین ( Matt Kean)؛ وزیر محیط‌زیست ایالت نیو ساوث ولز (New South Wales)؛ یعنی جایی که رشته‌کوه آبی در آنجا قرار دارد، این عملیات را “مأموریتی بی‌سابقه در رابطه با حفظ محیط‌زیست” توصیف کرده بود.

کین طی بیانیه‌ای در اواخر روز چهارشنبه اظهار کرد درحالی‌که برخی از درختان توسط شعله‌های آتش نیم‌سوز شده بودند، اما این درختستان از خطر آتش نجات داده شده است.

وی به رادیو ABC گفت: “آتش به آنجا نفوذ کرده بود. چند روزی بود که دود غلیظی اطراف آنجا را احاطه کرده بود. بنابراین نمی‌توانستیم بگوییم که آیا این درختان آسیب دیده‌اند یا خیر. همگی ما با نفس‌های بندآمده منتظر هستیم.” وی افزود: “این اقدام یک عملیات موفقیت‌آمیز بود.”

او گفت که این آتش‌سوزی اولین فرصتی بوده تا واکنش درختان به آتش در شرایط طبیعی را موردبررسی قرار دهیم. این موضوع می‌تواند به مسئولان این پارک کمک کند تا در شیوه مدیریت این درختستان تجدیدنظر کنند.

اعتقاد بر این است که کاج‌های وولمیا که تا ارتفاع 40 متری نیز رشد می‌کنند، از دوران ژوراسیک یعنی از حدود 200 میلیون سال پیش وجود داشته‌اند؛ یعنی حتی پیش از بسیاری از دایناسورها.

در ابتدا باور بر این بود که این درختان منقرض شده‌اند. تنها فسیل‌های این گونه‌ها مشاهده می‌شد، تا اینکه یک جنگلبان در سال 1994 به‌صورت تصادفی این بیشه‌زار را کشف کرد. جایگاه دوردست این درختان به‌عنوان یک راز باقی مانده و از نزدیک نیز محافظت می‌شود، تا بدین شیوه این گونه‌ها از آلودگی‌های ناشی از بازدیدکنندگان در امان باشند.

کین بیان می‌دارد: “به دلیل خطر لگدمال‌ کردن گیاهان احیا شونده و نیز وارد کردن بیماری‌‎هایی که می‌توانند به بقا و بهبود درختان باقی‌مانده آسیب برسانند، بازدید‌های غیرمجاز از درختان وولمیا همچنان به‌عنوان یک تهدید بزرگ باقی مانده است.”

نمونه‌های این درختان در میان باغ‌های گیاه‌شناسی سرتاسر جهان پخش شده‌اند تا بدین صورت نژاد آن‌ها حفظ شود. اما دره وولمیا تنها میزبان این درختان در حیات وحش است. آتش‌سوزی استرالیا از مهرماه (اکتبر) جان 28 نفر را گرفته، 2000 خانه را تخریب و 10 میلیون هکتار زمین را نیز سوزانده است. این میزان از مساحت کره جنوبی یا پرتغال بیشتر است!

به گفته گروه‌های طرفدار محیط‌زیست، احتمالا یک میلیارد قلاده حیوان نیز در این آتش‌سوزی از بین رفته باشند که این موضوع می‌تواند بسیاری از گونه‌ها را به انقراض نزدیک‌تر کند.

در روز پنجشنبه بارش باران‌های طوفانی که بسیاری از مناطق شرقی این کشور را پوشش داد، به استرالیا یک فرصت مورد انتظار داد. البته باید در نظر داشت که پیش‌بینی شده بود پس از این سامانه بارشی، یک موج هوای گرم و خشک به مناطق جنوبی بازگردد.

منبع:

https://itresan.com/287655/%d8%af%d8%b1%d8%ae%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b3%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d8%a2%d8%aa%d8%b4-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%a7-%d9%86%d8%ac%d8%a7%d8%aa-%db%8c/